Voor de achtste keer organiseerde de Stichting Stadsmuziek Rijssen een orgel- en beiaardwandeling langs drie locaties in het centrum van Rijssen: het stadhuis, de Dionysiuskerk en de Schildkerk. Terwijl de reguliere concerten in de Brusselzaal het doorgaans vooral moeten hebben van bezoekers uit Rijssen en directe omgeving, blijkt steeds weer dat de orgelwandeling publiek trekt uit alle hoeken van het land. Bij voorgaande edities signaleerde de organisatie bijvoorbeeld bezoekers uit Scheveningen en Groningen, deze keer kwamen er mensen uit onder meer Apeldoorn, Ede, Westerbork en Assen naar Rijssen, speciaal voor de orgelwandeling. De formule waarbij je in één middag drie korte concerten hoort op heel verschillende orgels, met tijdens de wandeling ook nog mooie beiaardmuziek, maakt het kennelijk de moeite waard om daar een flinke reis voor te maken.
Deze keer bevatte het programma een nieuw element: naast het monumentale Pels-orgel uit 1929 bezit de Dionysiuskerk sinds enkele maanden ook een kistorgel, opgesteld vóór in de kerk, bijzonder geschikt voor allerlei soorten begeleiding. Om deze nieuwe aanwinst goed in het zonnetje te zetten, had stadsorganist Dick Sanderman hier de blokfluitisten Gerjanne van der Stouw en Anneke van Walderveen uitgenodigd om samen met het orgel een triosonate voor twee blokfluiten en basso continuo te spelen. Voor die taak bleek het kistorgel méér dan geknipt: in de fraaie akoestiek van de Dionysiuskerk klonk die Bachsonate prachtig! In twee korte solowerken bleek het kistorgel ook voldoende volume te hebben om de kerk geheel met orgelklanken te vullen.
Op het Pels-orgel van de Dionysiuskerk speelde Dick Sanderman onder meer muziek van de Victoriaanse componist Joseph Barnby, in zijn tijd zeer geliefd maar later verguisd als ouderwets en zoetsappig. Van Margaretha Christina de Jong klonk een sfeervolle impressie, gebaseerd op de bekende Morgenstimmung van Grieg. Een improvisatie over “Licht dat ons aanstoot in de morgen” besloot het programma in de Dionysiuskerk.
Bij de opening in de Brusselzaal vertelde Sanderman dat Rijssen naast Rotterdam de enige Nederlandse stad is met een orgel in het raadhuis. Bij de bouw van het huidige gemeentehuis kreeg het orgel een minder fraaie plek dan in het vorige stadhuis, maar bij de aangekondigde verbouwing van het gemeentehuis in 2026/2027 zal het orgel worden verplaatst naar de centrale hal: een meer prominente en akoestisch gunstiger plek. In de Brusselzaal klonk muziek van Lübeck, Bach en Bédard.
Het programma werd afgesloten in de Schildkerk, waar Dick Sanderman een eigen compositie speelde, geschreven voor het 25-jarig organistenjubileum van een Zeeuwse collega. Bijzonder waren ook twee werken van de Engelse componist Karl Jenkins, waaronder het Palladio dat tegenwoordig dagelijks op de radio te horen is in een reclamespotje van KPN Zakelijk. Muziek van Graupner, Mendelssohn en Karg-Elert bleek het Flentrop-orgel op het lijf geschreven.
Na afloop maakten verschillende bezoekers nog gebruik van de mogelijkheid om samen met beiaardier Jan-Geert Heuvelman de toren in te gaan, om het carillon van dichtbij te bekijken in de speelcabine. De hele middag had Heuvelman het publiek al muzikaal begeleid tijdens de wandelingen van de ene naar de volgende locatie, met muziek van Bach en d’Hollander. De Stichting Stadsmuziek Rijssen kijkt met voldoening terug op een geslaagde middag. Ook het publiek gaf aan, zeer te hebben genoten van het gevarieerde programma.
-
Dionysiuskerk
-
Brusselzaal
-
Anneke
-
Bachsonate
-
Gerjanne en Anneke
-
orgel Dionysiuskerk
-
Jan-Geert
-
Dick
-
aan de wandel
-
uitleg
-
welkom
-
trouwe bezoeker
-
bloemen
-
en nog meer bloemen
