Tussen de buien door, met een glimlach van de zon, startte op zaterdag 20 april de tweede Twentse beiaarddag in Rijssen. Na Rijssen werd het programma vervolgd op twee beiaardlocaties in Enschede: de Campus van de Universiteit Twente en Grote Kerk in het centrum.

Henk Verhoef, beiaardier in Ootmarsum en organist van de Nieuwe Kerk te Amsterdam, en burgemeester Jurgen van Houdt van de gemeente Rijssen-Holten openden deze dag met een inleiding op de geschiedenis en verbindende waarde van de beiaard in en voor de samenleving van Rijssen.

Het concert opende met de Fantasie for Bells & Brass van Jos Lerinckx. Het Lochems Koper Collectief onder leiding van Harry ten Brinke zette samen met beiaardier Jan-Geert Heuvelman de toon. De toon die past bij koper en beiaard: zelfverzekerd en stevig.

Bij de uit tien speelstukken bestaande suite Londen Scenes van de hand van stadsorganist Dick Sanderman, deze keer uitgevoerd op piano en beiaard, was het heerlijk dagdromen. De piano werd bespeeld door stadgenote Corien Baan-Oosterveen, pianodocent aan de Rijssense Muziekschool.

In Liberation van Boudewijn Zwart gingen koper en beiaard goed samen. Thema is de inname van Den Briel door de Watergeuzen in 1572. In deze compositie was een knipoog opgenomen naar het laatste stuk op het programma, de Valerius Suite.

De oud vaderlandse liederen van Adriaen Valerius uit de 16e eeuw, samengevat in de Valerius Suite deden het goed op het Schild. Koper en beiaard namen de luisteraar mee in de geschiedenis, met liederen als het bekende Merck toch hoe sterk. Een geschiedenis van strijd. En dat op het Schild waar in een nog verder verleden de romaanse Schildkerktoren bescherming bood aan de inwoners van Rijssen.

Het concert was drie kwartier genieten in een ontspannen sfeer met publiek dat de buien trotseerde.